Web Analytics Made Easy - Statcounter

سریال امنیتی جاسوسی شبکه یک با تمام فراز و نشیب‌ها و ضعف و قوت‌هایش، آنتن را در نقطه حساس ترک کرد و مخاطب را به فصل دوم ارجاع داد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جدیدترین کار امنیتی تلویزیون در مقایسه با دیگر سریال‌های این روزهای رسانه ملّی نمره خوبی به خودش اختصاص می‌دهد. این خوبی سریال، به خاطر موضوع و انتخاب سوژه است؛ فیلمنامه‌ای که از اجرا موفق‌تر نشان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوعاتی که باید دنیای تصویر در اولویت خودش قرار دهد و چندی است تلویزیون سرمایه‌گذاری ویژه‌ای بر روی این نوع آثار کرده است. در تلویزیون پیشتر نمونه‌هایی مثل "گاندو" را داشتیم و  به نوعی تلویزیون ضعفِ چندین ساله سینما را جبران کرد. 

در پسِ همه اتفاقاتِ قابل تقدیر سریال "خانه امن" مثل نمایش تلاش‌های دیده نشده سربازان گمنام امام زمان(عج) برای صیانت از امنیت کشور و افشای حقایق پشت پرده پرورش و تربیت نیروهای تروریستی در دنیا (داعش) و حمایت از سازمان منافقین توسط برخی از ایادی همچون رژیم صهیونیستی، اشکالات فراوانی در فرم و ساختار آن وجود دارد. بسیاری از کش و قوس‌های غیرمؤثر و بیهوده "خانه امن" صرفِ عشق و عاشقی‌هایی شد که به نظر می‌رسد جایشان بیشتر در سریال‌های ملودرام عاشقانه بود تا جاسوسی و امنیتی.

شاید عوامل و دست‌اندرکاران سریال بگویند اینجا باید زندگی روایت شود؛ کاملاً نکته درست و اصولی است. سریال باید باورپذیر باشد و به همه جزئیات باید توجه کرد اما پرداختن به این ابعاد حد و اندازه‌ای دارد، تا جائیکه حرف‌ها و موقعیت‌های مهمِ این مجموعه تلویزیونی،  با اتفاقات خسته‌کننده زیر سؤال رفت. شاید ضعفِ عمده این بیهوده‌پردازی‌ها به عدم پرداخت درست شخصیت‌ها است. باید در داستان‌های پلیسی و جاسوسی حتماً این نکات به خوبی رعایت شود. 

سریال به غیر از چند قسمتِ درگیری و تعقیب و گریز که به قسمت اول طوفانی سریال برمی‌گردد، دستگیری ابوعامر و دیالوگ‌های جنجالی کمالِ داستان (حمیدرضا پگاه)، از جایی به بعد وارد روابط و مناسباتی دم‌دستی می‌شود. شاید به تعبیرِ خیلی از منتقدین و رسانه‌ای‌ها، "خانه امن" مثل طوفانِ قسمت اول، بقیه قسمت‌ها را با همان قوت و قدرت ادامه می‌داد، برای همیشه سریالی ماندگار در قامتِ امنیتی و جاسوسی دیده می‌شد نه اینکه مخاطب تکلیفش با این سریال روشن نباشد؛ امنیتی و جاسوسی است یا عاشقانه و ملودرام با چند صحنه تعقیب و گریز و بازجویی...!

در این روزها که "قلاده‌های طلا" به مناسبت ایام 9 دی و نمایشِ اتفاقات فتنه 88 دوباره از تلویزیون پخش می‌شود و یا حرف و حدیث‌هایی از ساخت فصل جدید "گاندو" به میان می‌آید، "خانه امن" خیلی نتوانست آن موقعیت‌های ژانر خودش را همچون این دو کار و البته برخی از سریال‌ها و فیلم‌های امنیتی تاریخ سینما و تلویزیون، حفظ کند. 

شاید نقطه عطفِ سریال، حمیدرضا پگاه باشد که بهتر از امین زندگانی توانست کاریزمای خودش را حفظ کند و البته پیش از این در "قلاده‌های طلا" این نقش را به گونه‌ای دیگر تجربه کرده بود. بسیاری بر این باورند افشینِ داستان به غیر از آن صحنه معروف ترورِ خاوری، کمتر توانست در ذهنِ مخاطب بماند تا بازجویی‌ها و تلاش‌های مأمور امنیتی که حمیدرضا پگاه از خودش به یادگار گذاشت. 

ضعفِ دیگر سریال که بسیاری منتقدش شدند، طولانی بودن صحنه‌ها و به تعبیری آب‌بستنِ برخی از موقعیت‌ها باعث شد تا سریال، مخاطب پروپاقرصِ کمتری داشته باشد. در قسمت‌های ابتدایی همراه شد و در میانه راه، بیشتر سعی می‌کرد از طریق وایرال شدن برخی از تیکه‌های جنجالی سریال به تماشای برخی از صحنه‌های "خانه امن" بنشیند. این موضوع بسیاری از مخاطبین را رنج می‌دهد که سریالی می‌تواند حرف‌های مهم و اساسی خودش را در قسمت‌های کمتری به گوشِ مخاطبینش برساند؛ به عبارتِ‌ بهتر از کمیّت اضافی به سمت کیفیت اصولی برود. 

شاید نکاتی که در این یادداشت به آن پرداخته شده و در ادامه موردنظر خواهد بود نکاتی است که عوامل سازنده در ادامه راه به آن توجه کنند، خالی از لطف نیست. برای واکاوی بیشتر، محمدتقی فهیم از منتقدین تلویزیون هم نکاتی در اختیار خبرنگار تسنیم  قرار داد. به تعبیر او، سریال‌های جاسوسی و امنیتی باید تکلیف‌شان را با بیننده مشخص کنند. یعنی اصلی‌ترین رویکردِ پرداختی و طراحی‌شان، امنیتی جاسوسی باشد و نه معمایی و عاشقانه و یا در بیشترین بخش‌ها عاشقانی و ملودرام! این گونه در دنیا طرفداران بسیاری دارد که ما مدت‌ها است از آن در تلویزیون و سینما غافل شدیم و با تقویت این ژانر حتماً‌ مخاطبین بسیاری توجه‌شان به قابِ تلویزیون جلب خواهد شد. 

" اولین نکته‌ای که حائز اهمیت است باید سازندگان این نوع آثار به تعلیق‌ها توجه جدّی داشته باشند. کسی بخواهد کار امنیتی و جاسوسی بسازد باید مولفه‌هایش را بشناسد؛ در طراحی‌اش پلیس قدرتمند، هوشمند، قاطع و کاریزماتیک درنظر بگیرد. همچنان که قطب و یا جبهه مثبتِ این نوع داستان‌‌ها قدرتمند طراحی می‌شوند، نویسنده و کارگردان باید از قدرتِ جبهه شرّ در این نوع داستان‌ها غافل نشوند. چرا که این تقابل‌ها و کشمکش‌ها جذابیت می‌آفریند و تبدیل به نمایش می‌شود. 

اگر با ضدقهرمان‌ها (بدمن‌ها)،کارتونی، کاریکاتوری و دم‌دستی برخورد شود مخاطب آن‌گاه همه آدم‌های داستان را معمولی و زیرمعمولی فرض می‌کند. در این مدارِ، شخصیت‌های خیر و شرّ هرچه عرض‌اندام کنند به جایی نمی‌رسند؛ حداقل به دل نمی‌نشینند. در واقع این تقابل محلی از اعراب پیدا نمی‌کند.

نکته دیگر اینکه در پیرنگ‌های فرعی، پیچیدگی‌ها نباید فراموش شود، هرچه قدر از این پیچیدگی‌ها و فرعیات عدول کنیم و به سمت عشق و عاشقی‌های دم‌دستی و روابط و مناسبات پیش‌پاافتاده برویم شخصیت‌های داستان الکن باقی می‌مانند. متأسفانه در بسیاری از قسمت‌های سریال "خانه امن" با داستان‌های فرعی ضعیفی مواجه شدیم که می‌توانست کارگردان با تمهید بهتری این موقعیت‌ها را به تصویر بکشد. مصداق بارزِِ آن داستان فرعی پسرِ کمال که با بازی ضعیف ارسطو خوش رزم قصه در این قسمت آن‌طور که باید و شاید پیش نرفت. یا در جایی دیگر قصه در درون خانواده قاضیِ داستان (پرویز فلاحی‌پور) افت و به نوعی از فراز و اوج به زمین می‌خورد. این‌ها نکاتی است که باید در کارهای امنیتی و جاسوسی به آن‌ها توجه شود.

در "خانه امن" ما با دو تشکیلات مخوف داعش و سازمان منافقین روبروییم که فارغ از برخی ایادی، اسرائیل را پشتوانه خودشان دارند. چرا که همچنان زیرنویسِ ابتدای سریال، این مجموعه تلویزیونی، به سراغ پرونده‌های واقعی رفته بود. کمال و افشین هر دو از شخصیت‌های واقعی امنیتِ این مرز و بوم بوده‌اند که در این مسیر به شهادت رسیده‌اند. پیش از این مهدویان هم گونه‌ای دیگر از شخصیت کمال را با بازی هادی حجازی‌فر به نمایش درآورده بود. وقتی ما با دو سازمان مخوف طرفیم حتماً نیروهای آن‌ها قدرتمند، باهوش و زیرکند و آدم‌های کارکشته‌ای می‌طلبند. نه اینکه کسی نقشِ داعشی و تروریست را بازی کند که فقط به تغییر لهجه‌اش بسنده شود. 

در سریال‌های امنیتی و جاسوسی حتماً باید شخصیت‌های کاریزماتیک و بدجنسِ داستان به درستی طراحی شوند تا پروژه شکست نخورد. قهرمان و ضدقهرمان است که تعیین‌کننده فراز و فرود یک مجموعه نمایشی‌اند. خیر پیروز شود تحول‌آفرین است و مخاطب از شخصیت شرّ داستان هم حقیقت‌ها دستگیرش می‌شود. وقتی به آثاری همچون "جیمز باند" توجه کنیم می‌بینیم که شخصیت‌های داستانی‌اش در جریان آن کشورِ مورد هدف، نمایندگی می‌کنند. به طور مثال در سریال "خانه امن" شخصیت کمال به عنوان نیروی متعهد و تلاشگر و جبهه‌ای شناخته می‌شود که نماینده تفکر و پراتیکِ حاکمیتی است و همین‌طور قاضی در جایگاه منصبِ عدالت حاکمیت جمهوری اسلامی نشسته و با باندهای فساد سیاسی و اقتصادی ردگیر است. 

یعنی باید از هر حیث، پروپاگاندای حاکمیتی به صورت غیرمستقیم نهادینه شود. مثلاً وقتی قاضی یک بچه دارد و کمال همسرش فوت کرده و دو بچه دارد باید به این موارد توجه شود؛ وقتی می‌بینیم حاکمیت 80 میلیون وام فرزندار شدن می‌دهد و برای فرزندآوری تبلیغ می‌کند. شاید مصداقِ بارز آن سریال "ملکه شطرنج" باشد که رویای آمریکایی را تبلیغ و ترویج می‌کند. شخصیتی از یتیم‌خانه می‌آورند و در برابر روسیه و آن جنگ سرد می‌ایستد و تبدیل به قهرمانی می‌شود که همه را با این رویا و سیر تبیین و تفسیر همراه می‌‌کند. یعنی در واقع برای ساختِ این نوع آثار استراتژیک باید وارد بخش‌های محتوایی و اهدافِ کلان شد. 

به نظر می‌رسد اگر "خانه امن" از ریتم نمی‌افتاد و یا به قولی از پرحرفی‌های اضافی و تکراری دست برمی‌داشت بهتر می‌توانستیم این سریال تلویزیونی را با خیلی از آثار امنیتی دنیا مقایسه کنیم. شاید بیشتر این ضعف‌ها به بحث اجرا برگردد؛ چون فیلمنامه و پویایی‌اش در جای‌جای داستان خودش را نشان می‌دهد. شاید پاشنه‌آشیل سریال، بازیگرانِ جوانی باشند که نتوانستند هنرنمایی خوبی از خودشان به جا بگذارند. شاید بیشترین نقطه ضعفِ داستان به پیامِ داستان برگردد که نقش آن را سامان صفاری بازی کرد. می‌توانست خیلی بهتر از این‌ها این کاراکتر مهم را به نمایش درآورد و شخصیتِ ماندگاری بسازد. فقط در اکثر اوقات از او شنیدیم که می‌گفت آقا به من اعتماد نداری! و دائماً این دیالوگ را تکرار می‌کرد. 

یکی از نقاط ضعفِ دیگر سریال "خانه امن" به پَرش‌های بی‌مورد آن برمی‌گردد که از اشکالات بدیهی اثر به شمار می‌رود. وقتی مخاطب کمال را هنگامِ عملیاتی در ایران می‌بیند و در چشم به هم‌زدنی فرانسه و موقعیت‌های دیگر! حتماً می‌توانست این موقعیت‌ها بهتر از این، طراحی شود. کات‌ها بسیار اشکال دارند و می‌توانست تقطیع‌های درست‌تری را ببینیم؛ چون در بسیاری از مواقع، پرش‌های غیراصولی به معنی و مفهومِ کار ضربه می‌زنند و مخاطب را از نتیجه‌گیری بهتر دور می‌کنند و یا به ظنِّ خیلی از کاربران، دچار سردرگمی می‌شوند. این انتظار می‌رود سازندگان این آثار برای فصل دوم و فیلمسازان و سریال‌سازان دیگر برای جلبِ بیشتر مخاطب و احیای درستِ ژانر امنیتی و جاسوسی چه در تلویزیون و چه سینما، به این نکات و نقاط ضعف بیشتر توجه کنند. 

چرا "سبقت" آنتن تلویزیون را ترک کرد؟/ گفت‌وگویی مهم در سالگرد "حاج قاسم"روایت اهالی فرهنگ و هنر از دیدار غیررسمی با امام خامنه ای_11|ماجرای شوخی رهبر انقلاب با صالح‌علاء/ از تلویزیون دلخورم +فیلمروایت اهالی فرهنگ و هنر از دیدار غیررسمی با امام خامنه ای‌ـ‌10| تأکید رهبر انقلاب برای استفاده از واژه‌های فارسی در تلویزیون

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شبکه یک رسانه ملی سریال تلویزیون شبکه یک رسانه ملی سریال تلویزیون امنیتی و جاسوسی موقعیت ها خانه امن شخصیت ها سریال ها قسمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۰۷۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سریال‌های جدید آنتن را پررونق می‌کنند؟

به گزارش قدس آنلاین، پخش سریال‌های جدید تلویزیون با «آقای قاضی، شعبه ۱۲۱» از امشب کلید می‌خورد. این مجموعه که توسط کارگردان جوانی به نام «سجاد مهرگان» ساخته شده، با نقش‌آفرینی تماشایی «بهزاد خلج» در نقش آقای قاضی، بازخوردهای خوبی در فصل اول داشت و پس از تأخیری طولانی برای ساخت فصل دوم، از امشب به آنتن شبکه دو می‌رسد و پخش آن به صورت هفتگی و پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها خواهد بود.
در این فصل، آقای قاضی به پرونده‌هایی پیچیده‌تر با موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت و وارد شعبه جدید ۱۲۱ می‌شود که با داستان‌هایی متفاوت به جنبه‌های دیگری از آموزه‌های حقوقی می‌پردازد.
با پایان فصل پنجم سریال تماشایی «نون خ»، یک درام معمایی امنیتی جایگزین این مجموعه کمدی در شبکه یک می‌شود. سریال «رخنه» تولید جدید مرکز سیمافیلم با محوریت هوافضا و با هدف نمایش توان علمی و دفاعی کشور، از شنبه شب هفته آینده راهی آنتن می‌شود. قصه این سریال ۳۰قسمتی درباره گروهی از دانشمندان کشورمان است که روی موشک‌های ماهواره‌بر و فضایی تحقیق می‌کنند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان مواجه می‌شوند. کارگردانی این مجموعه را علی غفاری و حمیدرضا لوافی بر عهده دارند. علی غفاری پیش از این «بچه مهندس» را ساخته بود و علاقه‌مندان به این سریال احتمالاً فضایی مشابه همان مجموعه را در «رخنه» تجربه خواهند کرد.

 یک کمدی در انتظار مخاطبان شبکه ۳
در میان سه شبکه اصلی که بار تولید سریال‌های تلویزیون را به دوش می‌کشند، شبکه سه همچنان مشغول پخش «هفت سراژدها» است که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه نشد. این درام امنیتی پلیسی که ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم «قلاده‌های طلا» سال‌ها درگیر ساخت آن بود، به عنوان سریال نوروزی امسال به آنتن رسید اما نتیجه آن چندان مطلوب ذائقه مخاطبان نبود و آمار مخاطبانش ۲۲درصد اعلام شد. پس از این سریال که به نظر می‌رسد پخش آن تا اواخر اردیبهشت ادامه یابد، یک مجموعه کمدی، اوقات فراغت شب‌های ماه پایانی بهار را برای مخاطبان شبکه سه پر می‌کند. 
سریالی که قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه قرار گیرد، پس از سریال روی آنتن این شب‌ها، پخش می‌شود. «بدل» به کارگردانی علی مشهدی که در مراحل پایانی تدوین و صداگذاری است، جایگزین «هفت سر اژدها» خواهد بود. مسعودی که پیش از این سریال «نوروز رنگی» را برای شبکه پنج در نوروز سه سال پیش ساخته بود، قصه طنز دیگری را با بازیگران کمدی شناخته شده، در کنار چند بازیگر جدید دیگر روانه آنتن خواهد کرد. 

روی دور قصه‌های پلیسی
با قطعی شدن سریال‌های جایگزین مجموعه‌های نوروزی سه شبکه اصلی تلویزیون، چند سریال دیگر هم در حال تولید قرار دارند و یا مراحل نهایی را برای پخش طی می‌کنند. جواد افشار که با ساخت «گاندو» ید طولایی در تولید آثار معمایی و پلیسی پیدا کرده، «ناریا» را در دست ساخت دارد که عاشقانه‌ای با تم پلیسی است. قصه این سریال در ایران و خارج از کشور می‌گذرد و درباره یک دختر نخبه و دانشمند ایرانی است که در اوج شکوفایی علمی‌اش به‌دنبال اختراعی جدید می‌رود. در این میان، گروهی از تبهکاران و گانگسترهای داخلی و خارجی وارد ماجرا می‌شوند، اما قصه از آنجا جذاب می‌شود که در این مسیر، یکی از تبهکاران عاشق این دختر می‌شود.
احمد معظمی هم پس از «خانه امن» سراغ قصه پلیسی دیگری به نام «هشت پا» رفته است که این روزها در سکوت خبری، فیلم‌برداری می‌شود و احتمالاً در جدول پخش سریال‌های تابستانی تلویزیون قرار خواهد گرفت.

 بزم تابستانی جعبه جادو
از آنجا که موضوعات روز، جزو اولویت‌های مدیران تلویزیون برای سریال‌سازی قرار دارد، سریال «رویان» به کارگردانی داوود بیدل هم در دست ساخت است که با محوریت پژوهشگاه رویان به دستاوردهای علمی در این پژوهشگاه می‌پردازد. 
سروش محمدزاده هم تصویربرداری «غریبه» را با بازی پژمان بازغی و حمید گودرزی در ترکیه پیش می‌برد. داستان این سریال درباره یک جوان نخبه داروسازی است که در آستانه ازدواج، براساس شواهدی احساس می‌کند همسر مرحومش که سه سال پیش در دریا غرق شده، زنده است. مصطفی در جست‌وجوی این راز با داستان‌های عجیبی مواجه می‌شود.
با پایان فیلم‌برداری سریال «مهیار عیار» که مجموعه‌ای تاریخی درباره دوران صفویه است و کارگردانی آن را سیدجمال سیدحاتمی برعهده دارد، به نظر می‌رسد این مجموعه تاریخی ۳۰قسمتی جزو آثار در اولویت پخش شبکه دو باشد. این سریال هم قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه جا بگیرد
 اما این اتفاق نیفتاد. 
در میان سریال‌های جدید تلویزیون که سهم کمدی‌ها نسبتاً کم است، فصل دوم مجموعه طنز ۹۰ شبی «چرخ‌ گردون» به کارگردانی جواد مزدآبادی با نقش‌آفرینی حمید لولایی در دست تولید قرار داد.
سریال‌های دیگری همچون «مادر سوجان» که قصه چند نسل را در خطه گیلان در ۶۰ قسمت روایت می‌کند، سریال «طوبی» که سعید سلطانی، کارگردان «ستایش» آن را در شهرک غزالی جلو دوربین برده و مضمون آن با پیاده‌روی اربعین پیوند می‌خورد، «فراری» که در دو فصل ساخته شده و کارگردان جوان آن «امیر داسارگر» از فیلمسازان جشنواره عمار، نگاهی آزاد به زندگی یکی از شهدای مدافع حرم دارد یا «جان برادر» با موضوع شکل‌گیری گردان زرهی ۷۷ خراسان که قصه آن را پرویز شیخ‌طادی با بازی آرش مجیدی جلو دوربین برده است، از سریال‌های تابستان امسال تلویزیون خواهند بود.

زهره کهندل

دیگر خبرها

  • تلویزیون در تعطیلات آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟
  • سریال‌های جدید آنتن را پررونق می‌کنند؟
  • بادیگارد، طلا و مس با مصلحت در آخر هفته تلویزیون
  • خبر جدید وزیر صنعت برای بازار خودرو؛ تکلیف واردات خودرو‌های دست دوم روشن شد
  • ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون
  • ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون چیست؟
  • ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون چیست؟
  • خواننده تیتراژ «رستگاری» کنسرت می‌دهد/ انتشار چند تک آهنگ عاشقانه
  • عزیزیان: امروز تکلیف قهرمان لیگ روشن می‌شود
  • ببینید | سکانس جنجالی سرو مشروبات الکی در سریال خبرساز تلویزیون!