خانه امنی که همه چیز را به فیلمنامه باخت/ دیگر نه جذاب است و نه اکشن
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۳۳۶۱۱
سریال «خانه امن» که با شروعی هیجان انگیز، دلهره آور و ریتمی درست به نمایش درآمده بود، این شب ها با نزدیک شدن به قسمت های پایانی خود، دیگر نه جذابیت گذشته را دارد و نه گره کوری برای تماشای قسمت آخر.
به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ این شب ها سریال «خانه امن» به کارگردانی احمد معظمی از شبکه اول سیما تقریبا به شب های آخر پخش خود نزدیک شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بدون شک شاید دراین سال ها برای اولین بار است که سریالی با چنین اطلاعات و جزئیات واقعی مبارزه با داعشی ها و حضور مخفیانه آن ها در ایران به نمایش درآمده است.
اهمیت ساخت سریال های استراتژیک و ملی آن قدر واضح و پرگویاست که جای هیچ تردیدی برای اهل آن باقی نمی گذارد؛ ولی نکته مهم تر به موقع عمل کردن و در بزنگاه های مهم سیاسی، اجتماعی، دست برتر را از آن خود کردن است، که جایگاه واقعی تلویزیون به عنوان رسانه ملی را در مقام واقعی خود نشان می دهد.
ساخت چنین سریال های مهم و استراتژیکی نشان دهنده بلوغ فکری رسانه ای مدیران سیما را می رساند؛ ولی تنها اراده، تصمیم و برنامه ریزی برای ساخت سریال کافی نیست و تیمی تمام حرفه ای برای این مهم نیاز است.
البته ناگفته نماند که احمد معظمی و عوامل تولید سریال «خانه امن» تمام سعی خود را معطوف بر ساخت سریالی جذاب و پرهیجان داشته اند و قسمت های ابتدایی تا میانه سریال این را به خوبی نشان می دهد. برای مثال داستان مربوط به عملیات انتحاری در ترمینال جنوب را می شود یادآوری کرد؛ سکانس هایی سراسر هیجان آور و پرالتهاب، ریتمی که از پا نمی افتد و بازی های حساب شده ای که تمام احساسات آن لحظه را به مخاطب منتقل می کند.
مشکل اساسی سریال «خانه امن» مانند بسیاری از سریال های تلویزیون، از ضعف فیلمنامه می آید. به ظاهر و به نقل از کارگردان سریال، قرار بوده حضور داعشی ها در ایران و عملیات های خرابکارانه آن ها به شکل پاذل گونه ای به نمایش درآید. ولی آنقدر داستانک های فراوان در دل سریال اضافه می شود که چفت و بست کار از دست کارگردان خارج شده و بیننده گاها نمی تواند ارتباط معناداری با همه این عملیات ها که درنهایت باید پاذل سریال را کامل کنند، به دست آورد.
وقتی سریال با ریتمی به نسبت تند بر اساس موضوع داستان جلو می رود، بیننده انتظار دارد همان ریتم در ادامه افت نکند؛ البته کارگردان با برش زدن به زندگی شخصی کاراکترهای امنیتی داستان، می خواهد این ریتم را به یک بالانسی برساند، ولی با تدوینی بهتر، براحتی می شد از تعداد قسمت های سریال کم کرد تا سریال هیجان خود را از دست نداده و ضد ریتم نشود.
مشکل دیگری که در سریال وجود دارد و باز از ضعف فیلمنامه ناشی می شود، همیشه قهرمان نشان دادن تیم اطلاعات امنیتی ماست که اتفاقا وقتی شما با قهرمان داستان همذات پنداری می کنید که با شکست ها و پیروزی هایش همراه شوید؛ با بردهایش احساس غرور و شجاعت کنید و با شکست هایش، اشک بریزید و ناراحت شوید.
به عنوان مثال صحنه خنثی کردن بمب گذاری تیم داعش در بازی دربی پرسپولیس و استقلال، می شد با هیجان، دلهره و جزئیات بیشتری به نمایش درآید؛ ولی آنقدر همه سکانس ها با شلختگی تمام به نمایش درآمد که به جای دلهره و استرسی که باید به مخاطب منتقل می شد، بیننده به یاد مسابقات موتوجی پی و سرعت می افتاد.
در کنار دیدن پیروزی و شکست های قهرمان داستان، هرچه قدر بدمن سریال، شرور، زیرک و باهوش باشد، اهمیت کار قهرمان شما بیشتر به چشم می آید. نکته ای که در این سریال از آن غفلت شده و جای کار بیشتری داشت و انتظار می رفت چهره خشن تر و باهوش تری از داعش برای ما به تصویر کشیده شود.
با وجود همه ضعف ها و نکات قوت سریال، در نگاهی کلان تر ساخت چنین سریال های مهمی از طرف تلویزیون، آینده روشنی را پیش روی مخاطبی گشوده که امروزه حق انتخاب بالایی برای دیدن فیلم و سریال پیش روی خود دارد و این درایت مدیران رسانه ملی را می رساند که به فکر جذب حداکثری مخاطبان رسانه باشند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: خانه امن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۳۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا کشوری مثل مصر سریال «حشاشین» را ساخت؟
نشست نقد و بررسی سریال حشاسین با حضور حجتالاسلام مهدی فرمانیان استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، حجتالاسلام سید علی بطحایی مدیر کل پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب، فرقهشناس و پژوهشگر جریانهای اسلامی و مهدی علمی دانشور استادیار ادیان شرق دانشکده ادیان و مذاهب برگزار شد.
بطحایی بحث خود را با موضوع جریانهای فکری مصر آغاز کرد و گفت: سریال حشاشین نسل جدید را درگیر کرده است. نسل جدید بر خلاف ممانعتها این سریال را دیدند. نظر کلی بنده از سریال همان ضرب المثل معروف است که گفت «بعضیها کج گفتند، اما رج گفتند.» کج گفتنش با آقای دکتر فرمانیان و دانشور است و رج گفتنش با من. رج گفته یعنی برنامه و هدف دارد و کار او روی حساب است. روی جریانهای فکری، این سریال را ارائه داده است. این سریال را در قد و قواره سریال تاریخی نبینیم بلکه این فیلم، یک نبرد جریانی است که صحنۀ آیندۀ جهان اسلام را تشکیل میدهد. نبرد جریانهای فکری در این اتفاق رخ میدهد. به چه معنا؟ جریان شناسی جهان اسلام حوزه مغفولی است. آینده پژوهیِ آن، مغفولتر است و از همه مغفول تر، نبرد بین جریانهاست که صحنه آینده جهان اسلام را شکل میدهد. در مصر و تونس و مغرب و ترکیه همین گونه است. تلاقی جریانها صحنه آینده جهان اسلام را میسنجد.
وی افزود: اسلام سنتی خیلی در تلاقی با جریانات وارد نمیشود و حاشیه امنی برای خود دارد. روشنفکری هم بدنهی مردمی ندارد و حضور اجتماعی هم نمیتواند داشته باشد؛ منتها سه جریانِ اسلام سلفی با قرائت جامعی که دارد و نیز اسلام سیاسی و اسلام سکولار صحنهی آینده جهان اسلام را میسازند که باید در حوزه آیندهپژوهی به آن توجه کنیم تا به مشکلی برنخوریم.
سریال حشاشین به نزاریان شام ارتباط داردبطحایی گفت: باید به نکتهای توجه شود؛ اگر توجه نکنیم، بقیه تحلیلها فایده نخواهد داشت. چون بعضی میگفتند این سریال آمده تا ولایت فقیه یا مهدویت را بزند، اما سرحلقه این سریال این است که چرا مصر این دغدغه را داشت؟ چون نزاریان ارتباطی به مصر ندارد. نزار پس از اینکه از خلیفه نهم عزل میشود، مدت کوتاهی به اسکندریه مصر میرود و مدتی در آنجا میماند. برای اینکه نشان دهد من حکومت دارم، سکهای ضرب میکند که ظاهراً در موزه آقاخان تورنتو نگهداری میشود. مدت کوتاهی حکومت میکند و بعد لشکری میآید و او را میکشند؛ بنابراین این سریال به مصر مربوط نیست به لوئانته یا نزاریان شام ارتباط دارد و عمدۀ آن به ایران مرتبط است. مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریانها و فرقهها بپردازند و ما با اسلام سیاسیهراسی مواجه شویم. پنج قسمت اولش است که به اسلام سیاسی برخورده است.
مصر لیدر جریان فکری جهان اسلام استوی با طرح این سؤال که در مصر چه اتفاقاتی افتاد، گفت: باید موجهای تاریخی مصر را یک مرور کنیم و بعد ببینیم اسلام سنتی و سایر جریانهای فکری چه واکنشی نسبت به این موجها داشتند. از ۲۲۶ سال قبل در ۱۲۱۳ قمری یا ۱۷۹۸ میلادی که ناپلئون حمله میکند و میگویند توپهای ناپلئون مسلمانان را بیدار کرد، تقریباً ۶ موج مصر را فرا گرفت. مصر با بقیه کشورهای عربی تفاوت دارد. کشورهای عربی پول دارند، اما مصر پول ندارد.
بحطایی ادامه داد: کتابی با نام «مصر از زاویهای دیگر» از خانم جمیله کدیور منتشر شده است. سفرنامه ۳۰۰ صفحهای جریانات فکری را در آن بازه زمانی خوب ریشهکاوی کرده است. مصر مهم است. شناخت مصر مهم است. این سرزمین، لیدر جریان فکری جهان اسلام است. از ۲۲۶ سال قبل تا الان جریان اول که تاکنون ادامه دارد، محمدعلی پاشا و طهطاوی بود. کتابی با عنوان «تخلیص الابریز فی تلخیص باریز» نوشته شد. یعنی پاکسازیِ آب را بیاور تا چهره مشعشع پاریس را نشان دهیم. در این کتاب اولین واکنشهایی که اسلام نسبت به مدرنیته و حمله ناپلئون دارد و علت عقب ماندگی اسلام را خوب تحلیل کرده است. اینها نسل اول هستند که با سختافزارهای غرب مواجه میشوند که چرا غرب از جهتهای مختلف جلوتر از ما است. این جریان شکست میخورد.
این پژوهشگر فرقهها گفت: نسل دوم امثال سید جمال است که بیداری اسلامی را مشخص میکند و عبدُه که اسلام انقلابی و بیداری را مطرح میکنند. نسل سوم، با جنگ جهانی اول مواجه میشود که سعد زغلول است. در این دوران بریتانیا جدا میشود.
روح فرهنگیِ حاکم بر مصر را تفکرات سکولار شکل میدهدوی با اشاره به اینکه از کنار نسل چهارم و پنجم سه جریان شکل میگیرد، افزود: یکی پان عربیسم است به سردمداری جمال عبدالناصر. او ناسیولانیست دیکتهای و دیکتاتوری است. دوم، حسن البناء است که در همین دوران، شکلگیری اسرائیل را شاهدیم. پانعربیسم در مصر خودش را خوب نشان میدهد. در کنارش طه حسین است که نباید آن را متعلق به گذشته بدانیم. دقیقترین بستهای که درباره سکولاریزم و لیبرالیسم در مصر ارائه میشود، متعلق به اوست. در کتابهای «فی الأدب الجاهلی»، «فی التاریخ الجاهلی» و «مستقبل الثقافة فی مصر» اندیشه خود را میگوید. تکلیف خودش را مدرنیته مشخص میکند. به جهان اسلام نسخه میدهد که چه قسمتهایی از فرهنگ غرب را بگیریم. وزیر امروزین مصر میگوید روح فرهنگیِ حاکم بر مصر، طه حسین است.
بطحایی گفت: الان در مصر دوئلی بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار است. تقریباً اسلام سنتی جمع شده است. تنها یکی از مشاوران احمد الطیب گفته بود سریال حشاشین به فرقهگرایی منتج میشود. اسلام سنتی در مصر اسلام کاملاً کنترل شده است. در هر صورت الأزهر واکنش مطلوبی ندارد. اما میداندار در تمام این صحنهها، خالد منتصر و عکاشه است. اینها افراد تأثیرگذاری هستند. پزشک خالد در خیلی از حوزهها وارد شده و سکولاریزم است. او دو سفر به آلمان و هلند میرود. میگوید واکنشها را نسبت به حشاشین میدانم. با مسلمانان هلند که صحبت کردم، از لحاظ لهجه انتقاد کردند،، اما از نظر جریانی میگویند، به نظر ما بهترین فیلمی است که توانسته اسلام سیاسی و تکفیریها را منکوب کند.
وی با تصریح بر اینکه خوراک این فیلم کاملاً جریانشناسانه است و تاریخی نبینیم، در بیان راهکار گفت:، اما چکار کنیم؟ به ذهنم میآید اسلام سنتی و مراجع تقلید باید سکوت کنند، همچنان که خود اسماعیلیها سکوت کردند. صحبت درباره نزاریان باید متولی داشته باشد. ایران جزو تاریخش است، اما درباره حشاشین که مقداری مسئله دارد، نمیتواند صحبت کند. باید امثال آقاخان صحبت کنند. ما انتظار داریم وارد صحنه شود. البته آقای داریوش محمدپور از مؤسسه اسماعیلیه واکنشی داشت.
منبع: تسنیم
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی